افزایش ضربان قلب

افزایش ضربان قلب

افزایش heart rete یا همان ضربان قلب یک پاسخ فیزیولوژیک بدن در برابر افزایش نیاز آن به خون رسانی است. هرگاه بدن در شرایطی قرار بگیرد که نیاز بیشتری به اکسیژن، مواد مغذی و خون رسانی داشته باشد، افزایش ضربان قلب رخ می دهد. تعداد ضربان قلب در هر فرد بالغ و سالم، حدود 60 تا 70 ضربه در دقیقه است. در هنگام انجام فعالیت هایی مانند ورزش که نیاز پایه ی متابولیکی بدن را افزایش می دهند، ضربان قلب دچار افزایش خواهد شد. عضله قلب با افزایش سیگنال های ارسال شده از گره سینوسی دهلیزی، فرمان اصلی افزایش heart rate را صادر می کند.

اما چرا هنگام ورزش ضربان قلب بالا می رود؟ برای پاسخ به این پرسش باید با سیستم های دخیل در کنترل ضربان قلب آشنا شویم. سیستم عصبی اصلی کنترل کننده ی ضربان قلب، سیستم پاراسمپاتیک است. با فعال شدن این سیستم ضربان قلب کاهش می یابد. حالا اگر بدن در شرایطی قرار گیرد که نیاز بیشتری به خون رسانی داشته باشد، سیستم عصبی سمپاتیک فعال می شود. این اتفاق با افزایش تولید و انتقال ایمپالس از گره سینوسی دهلیزی همراه است. این گره محل اصلی تولید تکانه الکتریکی در قلب است و افزایش فعالیت آن با افزایش ضربان قلب همراهی دارد.

افزایش ضربان قلب

افزایش ضربان قلب

چرا هنگام ورزش ضربان قلب بالا می رود؟

همانگونه که پیشتر ذکر شد یکی از عللی که می توان برای پاسخ به پرسش: چرا ضربان قلب هنگام ورزش بالا می رود مطرح کرد، افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک است. یکی دیگر از علل مهم افزایش ضربان قلب حین ورزش، افزایش نیاز مغز به خون رسانی است. در حالت عادی بخش عظیمی از خونی که از قلب خارج می شود، به سمت مغز سرازیر می شود. علت این امر، متابولیسم بسیار بالای مغز و وابستگی شدید آن به گلوکز است. در هنگام ورزش، تعداد عضلات مورد نیاز جهت حرکت، بسیار بیشتر از حالت عادی هستند. چگونگی حرکت و ایجاد هماهنگی بین این عضلات، مستلزم فعالیت بیشتر مغز می باشد. این فعالیت بالاتر نیز به نوبه ی خود باعث افزایش نیاز مغز به خون رسانی خواهد شد. قلب به عنوان ارگان اصلی تامین کننده ی خون مغز، با افزایش ضربان خود، این نیاز را جبران می کند. در نتیجه افراد می توانند با افزایش ضربان قلب، به فعالیت های ورزشی بپردازند.

ورزش

چرا هنگام ورزش ضربان قلب بالا می رود

هورمون های موثر در افزایش فعالیت قلب

لازم به ذکر است که مغز تنها عضو موثر در افزایش ضربان قلب هنگام ورزش نیست. ترشح هورمون های   از ارگان هایی مانند غده ی فوق کلیه نیز در پاسخ به پرسش: چرا هنگام ورزش ضربان قلب بالا می رود، نقش دارند. بخش های کورتکس و مدولا در غده ی فوق کلیه، هورمون های اپی نفرین و کورتیزول را ترشح می کند. این هورمون ها را به عنوان هورمون های ستیز و گریز نیز می شناسند؛ زیرا بدن را در حالت آماده باش قرار می دهند. یکی از ارگان هایی که تحت تاثیر این هورمون ها قرار می گیرد، قلب است. این هورمون ها باعث افزایش نیاز به خون رسانی و افزایش ضربان قلب می شوند. حین انجام فعالیت های ورزشی، ترشح این هورمون ها افزایش یافته و با مکانیسم ذکر شده باعث افزایش heart rate می شوند.

 

اگر این مطلب برایتان مفید بود حتما محتوای بررسی موضوع آیا ورزش برای روماتیسم خوب است را مشاهده کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *