Shot of a sporty young woman drinking water outdoors

Shot of a sporty young woman drinking water outdoors


چرا مصرف نوشیدنی های معدنی برای ورزشکار در استراحت های کوتاه ضروری است ؟

ورزش کردن می تواند تاثیر زیادی روی سلامت جسمی شما داشته باشد. اما این در شرایطی اتفاق می افتد که به سلامت عمومی بدن خودتان در هنگام ورزش کردن توجه داشته باشید و میزان مواد مغذی، الکترولیت ها و کربوهیدرات مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. یکی از مهم ترین مواردی که توصیه به انجام آن داریم، مصرف نوشیدنی های معدنی ویژه در حین ورزش است. چرا که عدم مصرف نوشیدنی های معدنی برای ورزشکار باعث کم آبی بدن، ضعف عضلانی و افت عملکرد ورزشی می شود که در برخی از مواقع این مشکلات برای آن ها خطرساز نیز خواهد بود.

چرا ورزشکاران در هنگام استراحت های کوتاه باید از نوشیدنی های معدنی ویژه استفاده کنند؟

چرا ورزشکاران در هنگام استراحت های کوتاه باید از نوشیدنی های معدنی ویژه استفاده کنند؟

آیا نوشیدن آب برای ورزشکاران کافیست؟

استراحت کردن در حین ورزش بسیار حائز اهمیت است. فرقی ندارد که ورزش بدنسازی انجام می دهید، یا ورزش های هوازی. در هر صورت برای رسیدن به وزن ایده آل و تناسب اندام، باید حتما چند دقیقه ای را صرف استراحت کنید. در هنگام استراحت علاوه بر تنفس صحیح، باید حتما از نوشیدنی های معدنی ویژه مناسب نیز استفاده کنید.

برخی از افراد تصور می کنند که بهترین نوشیدنی در حین ورزش، آب است و هیچ نیازی به مصرف سایر نوشیدنی ها ندارند. اما واقعیت این است که در حین ورزش بدن انسان علاوه بر آن، ترکیبات دیگری را نیز از دست می دهد که برای جبران آن ها، هیچ راهی به غیر از تغذیه نیست. آب کافی دارای مواد معدنی، الکترولیت ها و کربوهیدرات نیست و انرژی مورد نیاز را تامین نمی کند. به همین خاطر باید حتما علاوه بر آب، از ترکیبات دیگری نیز استفاده شود.

مصرف نوشیدنی های معدنی برای ورزشکار

مصرف نوشیدنی های معدنی برای ورزشکار

ضرورت مصرف نوشیدنی های معدنی برای ورزشکار

احتمالا شما هم تا به حال در مسابقاتی که در تلویزیون پخش شده اند دیده اید که ورزشکاران به جای مصرف آب، از نوشیدنی های خاص در حین استراحت استفاده می کنند. دلیل مصرف نوشیدنی های معدنی برای ورزشکار این است که آب به تنهایی برای تامین نیازهای جسمی ورزشکار کافی نیست. اگرچه دهیدراته شدن بدن می تواند باعث افت عملکرد ورزشی شود. همچنین لازم است که ورزشکاران هر 30 دقیقه یکبار مقدار کافی آب بنوشند، اما در صورتی که ورزشکاران مدت زیادی را ورزش می کنند مصرف آب به تنهایی کافی نیست.

در حین عرق کردن و سوزاندن انرژی در زمان ورزش، بسیاری از الکترولیت ها و منابع انرژی در بدن کاهش پیدا می کنند. به طور مثال کربوهیدرات ها می سوزند، سدیم و پتاسیم در بدن کاهش پیدا می کنند و بخشی از آب عضلات نیز از بین خواهد رفت. بنابراین نوشیدنی معدنی ویژه باید بتواند این ترکیبات را برای ورزشکاران تامین کند. این نوشیدنی شامل الکترولیت های مغذی و مورد نیاز بدن در حین ورزش است. همچنین می تواند برای تامین انرژی مورد نیاز ورزشکاران شامل ویتامین های مختلفی همچون ویتامین سی و ویتامین های گروه ب باشد.

بنابراین مصرف نوشیدنی های معدنی برای ورزشکار، می تواند در درجه اول کم آبی بدن را برطرف کند. در درجه دوم باعث کاهش خستگی جسمی می شود و انرژی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد. در درجه سوم از ورزشکاران حمایت می کند و باعث بهبود عملکرد ورزشی آن ها خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *